Läxa till fredag 28/4-2017
förändring Om
något ändras sker en förändring.
likheter Saker som är lika
när man jämför minst två olika saker med varandra.
skillnader Saker som skiljer
sig åt när man jämför minst två olika saker med varandra.
kronologi Tidsföljd. Om man
sätter något i kronologisk ordning så sätter man det i ordning efter hur det
hände. Ett liv i kronologisk ordning är t.ex. man föds, man börjar på dagis,
man börjar skolan o.s.v.
orsak Anledning.
Ex. Vad var orsaken till att det blev krig mellan Sverige och Ryssland? =
Varför blev det krig?
konsekvens Vad händelsen leder
till = konsekvenserna. T.ex. Konsekvenserna av kriget blev att många människor
dog, Sverige förlorade Finland o.s.v.
historiska källor Historiska
källor kan ge direkta svar på olika frågor om hur det var. En källa kan t.ex.
vara en kyrkmålning, ett brev eller en nedskriven lag.
tolkning En
tolkning är annan typ av historisk information än en källa. En tolkning är en
sammanställning som någon redan har gjort om hur det var. Någon annan har
studerat en eller flera källor och utifrån dem gjort en tolkning. En tolkning
kan t.ex. vara en lärobok eller film som berättar om kungar och drottningar
under stormaktstiden.
abdikera Avsäga sig tronen
STORMAKTSTIDEN 1600-talet
Sverige är ett fattigt land med liten
befolkning, ca 1 miljon. Hur det var på den här tiden vet man genom olika
historiska källor t.ex. brev och berättelser som finns kvar. Kyrkböcker från
den här tiden finns också.
Det kommer också hit invandrare från Finland
(svedjebönder), Holland (köpmän) och
Belgien (smeder och bergsmän). Samerna
bodde i de norra delarna av Norden. Här har de bott i tusentals år och flyttat
runt med sina renar. Deras språk samiskan är släkt med finskan.
Sverige delas upp i län. I varje län
fanns en landshövding. Kungen styrde Sverige med hjälp av sin regering.
Under 1600-talet grundades posten.
Skeppet Vasa är klart 1628 men sjunker
i Stockholms hamn.
Under 1600-talet var kyrkan extra
sträng. Kungen ville att alla skulle kunna läsa katekesen (kristen lärobok).
Det kontrollerades vid husförhör. Alla måste
också gå i kyrkan.
Barn och vuxna började sprida rykten
om att en del människor var häxor som for till Blåkulla för att träffa
djävulen. Anklagade kvinnor och män förhördes och torterades om de inte
erkände. De som dömdes till döden halshöggs och brändes på bål. På bara några
år avrättades och brändes 300 utpekade häxor i Sverige.
Under 1600-talet var det krig nästan
hela tiden. Sveriges kungar ville härska över hela Östersjön. Gustav II Adolf
(Lejonet från Norden) var med i 30-åriga kriget ute i Europa. Han dog i slaget
vid Lützen 1632.
Gustav Adolfs dotter Kristina ärver
tronen, men hon var bara 6 år när Gustav II Adolf dog så Axel Oxenstierna styrde
riket tills Kristina blev myndig. Kristina var drottning till 1654 då hon
abdikerade, blev katolik och flyttade till Rom.
Ny kung blev hennes kusin Karl X Gustav.
Han hade varit med i trettioåriga kriget och han var en skicklig krigare. Under
hans regeringstid blev Skåne, Blekinge, Halland och Bohuslän svenskt. Karl X
Gustavs son Karl XI blev sedan kung. Men han var bara ett barn så det blir förmyndare
som styr Sverige fram till 1672. Karl XI är envåldshärskare och han vill ha
fred. Han red runt i Sverige och kontrollerade hur statens tjänstemän skötte
sig. Han kallades för ”Gråkappan”.
När Karl XI dog blev Karl XII kung.
Han var bara 15 år då. Polen, Danmark och Ryssland anfaller Sverige. Detta krig
kallas ”Det stora nordiska kriget” och pågick i 20 år. Sverige förlorar slaget
vid Poltava 1709 och många soldater blev fångar. Kungen flydde till Turkiet och
kom tillbaka till Sverige 1715. Med en ny armé gick han mot Norge. Karl XII
blir skjuten 1718. Den tidigare stormakten Sverige består nu bara av Sverige
och Finland.
FRIHETSTIDEN
Det finns
många spår från 1700-talets människor och deras tid. Dit hör kyrkoböcker, brev,
dagböcker och byggnader, men även Carl Michael Bellmans sånger, många
vetenskapliga upptäckter gjordes under 1700-talet. Carl von Linné blev t.ex.
känd för sitt system att sortera upp växter och djur. Det finns också många
tavlor från 1700-talet som visar både fattiga och rika människor.
Efter Karl
XII:s död var Sveriges Stormaktstid slut. Alla ville ha fred. Svenskarna ville
bli fria från enväldiga kungar. Rådet och riksdagen styrde landet. Därför
kallas tiden för frihetstiden. Två partier hattar och mössor, tävlade om
makten. Tryckfrihet infördes och vetenskap blev viktigt. Kyrkan fick inte
bestämma allt, utan människor skulle få tänka själva. Det kallas upplysningen.
Tiden mellan
år 1772 och 1809 kallas ibland den gustavianska tiden efter kungarna Gustav III
och Gustav IV Adolf som styrde då. Många svenskar hade tröttnat på de ständiga
bråken mellan hattar och mössor och på hur de styrde Sverige. När Gustav III
blivit kung gjorde han en statskupp med hjälp av militären. Han avsatte rådet
och gjorde sig själv till enväldig kung. Till en början var han populär men
efter hand blev fler och fler missnöjda. Många människor tyckte att Gustav
styrde landet dåligt. Adeln ville ha tillbaka sin makt. Till slut bestämde en
grupp adelsmän och militärer att mörda kungen. Jacob Johan Anckarström var den
som mördade kungen.
Efter mordet
på Gustav III blev hans son Gustav IV Adolf kung. Både Frankrike och Ryssland
var fiender till Sverige. Efter att Sverige hade förlorat Finland till Ryssland
i ett krig 1808-1809 blev kungen så illa omtyckt att han avsattes och tvingades
lämna Sverige efter 17 år på tronen. Den Gustavianska tiden var slut.
Kolonier
En koloni är
ett landområde som erövrats utanför det egna landets gränser. Britterna
skaffade flera kolonier i världen där de kunde hämta hem viktiga råvaror som t.ex.
bomull. Storbritanniens krig mot Frankrike handlade om kolonier och herraväldet
på havet. Storbritanniens viktigaste kolonier var de längs Nordamerikas östkust.
I slutet av 1700-talet skedde två våldsamma revolutioner: den amerikanska och
den franska revolutionen.
År 1750
bodde drygt 2 miljoner människor i Sverige. Under 1700-talet ökade
befolkningen. Forskarna tror att det beror på att det var en fredlig tid, milda
vintrar och goda skördar. Livet var ändå hårt. Många dog under vårvintern när
det var kallt och ont om mat. Var femte nyfödd dog före ett års ålder. De som
klarade sig blev i genomsnitt 50 år gamla.
En bondgårds
åkerjord kunde vara uppdelad i många olika åkerremsor runt om i byn för att det
skulle vara rättvist. Alla skulle få del av den bästa och den sämsta jorden.
Detta var opraktiskt. Under 1700- och 1800-talet genomfördes skiften. Skiften
betydde att åkrar slogs ihop till större sammanhängande ägor. Gårdarna
flyttades då ut från byn till de nya ägorna.
1800-TALET
Under
1800-talet kunde människorna för första gången åka tåg, tala i telefon och ha
glödlampor som lyste upp hemma. I Sverige bestämdes att alla barn skulle gå i skolan
och kvinnor fick fler rättigheter. Fler kunde läsa. Sverige förvandlades på
1800-talet från ett jordbrukssamhälle till ett industrisamhälle. Människorna
lämnade landsbygden och flyttade in till städerna. Sverige drabbades av
missväxt och hungersnöd. Över en miljon svenskar emigrerade till andra länder,
främst Amerika. Kungarna och adeln förlorade mycket makt. Olika politiska
partier bildades och fick mer makt genom riksdagen.
Vetenskap på 1800-talet
Charles Darwin
gjorde en stor vetenskaplig upptäckt. Han visade hur evolutionen fungerar och
att människorna härstammar från aporna.
Alfred Nobel uppfann dynamiten. Han tjänade mycket pengar och
bestämde att pengarna skulle delas ut som pris till personer som hade ”gjort
mänskligheten den största nytta”. De första nobelprisen delades ut 10 december
1901.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FÖRDJUPNINGSUPPGIFT RELIGION ÅK 6
Du ska
skriva en jämförelse mellan två
religioner. Du ska alltså inte rada
upp fakta om först en religion och sedan den andra, utan du ska visa på
likheter och skillnader mellan religionerna. Du väljer om du vill skriva för
hand eller på dator.
Använd i
första hand religionsboken, men du kan också använda andra källor. Skriv i så
fall upp varifrån du har hämtat din information.
Detta måste finnas med i din
jämförelse men du får skriva mer om du vill:
·
Gudsuppfattning
(Hur tänker man om gud?)
·
heliga
platser (Finns det någon bestämd byggnad, stad, flod eller liknande som är
helig?)
·
ritualer
(Finns det likheter i ritualerna kring hur barnen får sitt namn? Hur går
begravningar till? Var ber man? m.m.)
·
regler
·
tankar
om döden (Vad händer när man dör?
·
var
i världen religionerna finns
Du skriver med löpande text.
Skriv
t.ex. ”Jag ska jämföra kristendomen och judendomen.”
”Gudsuppfattning: Både kristna och judar tror att det
finns en gud, men de tänker lite olika om Gud. Enligt Kristendomen kan Gud visa
sig på tre sätt, som Fadern, Sonen och Den helige Anden. Fadern är den som har
skapat världen, Sonen är Jesus och Anden är Guds kraft som hjälper människor
att göra gott. Så här tänker inte judarna. Enligt judendomen finns det bara en
Gud. Judarna tror inte att Jesus var Guds son. Judarna väntar fortfarande på
att Messias ska komma… o.s.v.”
När du har
skrivit om likheter och skillnader mellan religionerna ska du skriva en reflektion där du svarar på följande
frågor.
·
Finns
det något som är bra med religionerna som du har valt? Varför?
·
Finns
det något som du tycker är konstigt? Varför?
·
På
vilket sätt påverkar religionen samhället?
Ditt arbete ska vara inlämnat till Ann-Sofie senast fredagen den 20 januari. Du har alltså 5 so-lektioner och på dig
att göra arbetet. Tänk på att använda din tid väl.
Lycka till!
/ Ann-Sofie
Läxa till onsdag v. 49
Hinduismen
·
Hinduismen kommer från Indien.
·
Vissa hinduer tror på flera gudar, andra
på en. Vishnu, Shiva och Krishna är exempel på populära gudar.
·
Enligt hinduismen går allt i cirklar.
Människan och världen föds om och om igen i ett evigt kretslopp.
·
Karma är summan av livets goda och
dåliga handlingar och det är de som avgör vad en människa föds till i nästa
liv.
·
Målet för en hindu är att bryta kretsloppet
och slippa återfödas.
·
Många hinduer äter vegetarisk mat d.v.s.
de äter inte kött. Detta beror på att hinduer tror att alla levande varelser
har en själ. Denna själ återföds i en ny varelse efter döden. Ett annat ord för
själavandring är reinkarnation.
·
Hinduismen har många heliga böcker.
Några av de viktigaste är de fyra Vedaböckerna.
·
Symbolen
svastika är inom hinduismen en symbol för något positivt. Den står bland annat
för lycka. Många tänker på hakkors och Hitler när de ser denna symbol, men den
fanns långt innan det att Hitler och nazisterna började använda den.
Buddhismen
·
Buddhismen grundades av Siddharta Gautama.
Han blev Buddha när han förstod vad livet går ut på. Buddha betyder upplyst.
·
Buddhister tror inte på gudar.
Buddhister tror att allt går i cirklar
och att människan föds om och om igen till nya liv på jorden.
·
Det är viktigt för buddhister att leva
osjälviskt och vara nöjd med det man har.
·
Målet för buddhister är att nå nirvana. När
en buddhist har lärt sig att inte längre vilja ha en massa saker, når han eller
hon nirvana.
·
En av buddhismens heliga böcker är Tripitaka.
·
En viktig högtid som många buddhister
firar är buddhadagen.
·
Det
finns många olika sätt att vara buddhist på.
·
Den åttafaldiga vägen symboliseras av
ett hjul med åtta ekrar. Det finns åtta punkter som en troende buddhist ska
följa. Hjulet har åtta ekrar för att visa detta.
------------------------------------------------------------------------------------------
Samhällskunskap – Att läsa på inför
provet v.45
Arbete och pengar
Familjens pengar ska räcka till
mycket så därför kan man inte få allt man vill. Det mesta av pengarna som
familjen tjänar går till sådant som måste betalas, t.ex. mat, vatten,
sophämtning, el, telefon- och internetabonnemang, försäkringar, bensin m.m.
En del familjer gör en budget. Det betyder att de gör en plan
för hur mycket pengar de får lägga på olika saker.
Om man ska köpa något som är dyrt
t.ex. ett hus eller en bil, kan man gå till en bank och låna pengar. Pengarna
ska sedan betalas tillbaka. Den som lånar ut pengar tar betalt för det. Det
kallas ränta. Räntan skrivs alltid i procent (%). Om räntan är 10 %
och du har lånat 100 kr ska du betala tillbaka 110 kr. Det blir alltid dyrare
att handla för lånade pengar.
Inkomster är pengar som man får, t.ex. lön
från jobbet. Man kan också få inkomster i form av bidrag. Ett exempel är
barnbidraget. Barnbidraget betalas ut av staten en gång i månaden till alla
familjer som har barn. Utgifter
är allt som kostar pengar d.v.s. allt man betalar för.
För att kunna klara av kostnader som
beror på t.ex. stölder och olyckor kan man ha en försäkring som skydd. Då
betalar man regelbundet en summa pengar till försäkringsbolaget. Om något
skulle hända får man pengar från försäkringsbolaget. Pengarna används till att
ersätta de saker som har blivit stulna eller förstörda.
Förr gjorde man nästan allt själv.
Man odlade maten, snickrade egna möbler och sydde sina kläder. Nu arbetar man
inte bara för att få pengar utan också för att hjälpa varandra. Ungefär hälften
av alla som bor i Sverige yrkesarbetar. Många som yrkesarbetar är offentligt
anställda. Det betyder att de är anställda av kommunen, landstinget
eller staten. De får sin lön från skattepengar. De offentligt anställda arbetar
t.ex. med sjukvård, omsorg och undervisning. I Sverige finns flera hundratusen
företag. De flesta företag är små med bara en eller ett par anställda, men det
finns också stora företag med flera tusen anställda.
Vissa företag producerar varor.
Då tillverkar man något t.ex. SCA som tillverkar papper. Andra företag
producerar tjänster. Att sälja en tjänst betyder att man säljer något som
inte går att ta på. Några exempel är frisören som producerar tjänsten
hårklippning eller reseföretaget som producerar tjänsten charterresor till
utlandet. På senare tid är det fler och fler i Sverige som arbetar med tjänster
och det är färre som arbetar med att producera varor.
På alla större orter finns
arbetsförmedlingar. Dit går den som letar efter ett arbete. Arbetsförmedlingens
uppgift är att para ihop människor som letar efter arbete med arbetsplatser där
man letar efter någon att anställa. Men det finns även andra sätt att hitta
arbete. I tidningar och på internet finns det platsannonser. Många får också arbete genom kontakter.
Den som inte har något arbete, men
som vill ha det är arbetslös. När man är arbetslös kan man få pengar från
arbetslöshetskassan (a-kassan). A-kassan
fungerar ungefär som en försäkring. Man betalar in pengar medan man arbetar. Om
man sedan blir utan arbete, så får man pengar från a-kassan medan man letar
efter ett nytt arbete.
Det finns lagar och regler som styr
hur vi har det på våra arbetsplatser. De säger till exempel att den normala
arbetstiden är 40 timmar i veckan för en heltid och att alla har rätt till
semester. På arbetsplatserna måste man också följa vissa säkerhetsregler. Så
här har det inte alltid varit. Förr kunde arbetsdagarna vara 12 timmar långa
och man hade ingen semester. Många arbetsplatser var farliga ställen där det
hände många olyckor. Förr var det också vanligt att barn arbetade. De som kom
från fattiga familjer hade inte råd att fortsätta att gå i skolan, utan var
tvungna att hjälpa till att försörja familjen. Många var missnöjda över att det
var så här och de började kämpa tillsammans för bättre villkor för alla som
arbetar.
De första fackföreningarna bildades för mer än 100 år sedan. En fackförening
är en förening för människor med samma yrke, eller för yrken som har mycket
gemensamt. Fackföreningarna ska se till att medlemmarna har det så bra som
möjligt på sina arbeten. En viktig uppgift för fackföreningarna är att
förhandla om hur mycket de som arbetar ska få i lön. Att förhandla betyder att man försöker komma överens. Det kan vara
lättare att förhandla om många tillsammans står bakom ett krav. När
fackföreningar och arbetsgivare har kommit överens brukar man säga att de
sluter ett avtal.
När man arbetar måste man också
betala skatt. Ju mer man tjänar desto mer betalar man i skatt. Skatten
används till bl.a. utbildning, vård, gator, idrottshallar, kollektivtrafik,
polis, militär, bibliotek och mycket annat. Alla människor har samma rätt att
utnyttja de saker som betalas med skattepengar.
Under en vanlig skoldag använder du
en hel del pengar som har betalats i skatt. På morgonen åker du kanske skolbuss till skolan. Eller så
promenerar du på gator och vägar. Lärare och alla andra som
arbetar i skolan får lön för att
arbeta där. Allt material i skolan så som pennor, skrivhäften, datorer och
böcker betalas också med skattemedel. Även skollunchen och idrottshallen
betalas med skattepengar.
--------------------------------------------------------------------------------
Läxa v. 42
Läxa till fredag 28/4-2017
förändring Om
något ändras sker en förändring.
likheter Saker som är lika
när man jämför minst två olika saker med varandra.
skillnader Saker som skiljer
sig åt när man jämför minst två olika saker med varandra.
kronologi Tidsföljd. Om man
sätter något i kronologisk ordning så sätter man det i ordning efter hur det
hände. Ett liv i kronologisk ordning är t.ex. man föds, man börjar på dagis,
man börjar skolan o.s.v.
orsak Anledning.
Ex. Vad var orsaken till att det blev krig mellan Sverige och Ryssland? =
Varför blev det krig?
konsekvens Vad händelsen leder
till = konsekvenserna. T.ex. Konsekvenserna av kriget blev att många människor
dog, Sverige förlorade Finland o.s.v.
historiska källor Historiska
källor kan ge direkta svar på olika frågor om hur det var. En källa kan t.ex.
vara en kyrkmålning, ett brev eller en nedskriven lag.
tolkning En
tolkning är annan typ av historisk information än en källa. En tolkning är en
sammanställning som någon redan har gjort om hur det var. Någon annan har
studerat en eller flera källor och utifrån dem gjort en tolkning. En tolkning
kan t.ex. vara en lärobok eller film som berättar om kungar och drottningar
under stormaktstiden.
abdikera Avsäga sig tronen
STORMAKTSTIDEN 1600-talet
Sverige är ett fattigt land med liten
befolkning, ca 1 miljon. Hur det var på den här tiden vet man genom olika
historiska källor t.ex. brev och berättelser som finns kvar. Kyrkböcker från
den här tiden finns också.
Det kommer också hit invandrare från Finland
(svedjebönder), Holland (köpmän) och
Belgien (smeder och bergsmän). Samerna
bodde i de norra delarna av Norden. Här har de bott i tusentals år och flyttat
runt med sina renar. Deras språk samiskan är släkt med finskan.
Sverige delas upp i län. I varje län
fanns en landshövding. Kungen styrde Sverige med hjälp av sin regering.
Under 1600-talet grundades posten.
Skeppet Vasa är klart 1628 men sjunker
i Stockholms hamn.
Under 1600-talet var kyrkan extra
sträng. Kungen ville att alla skulle kunna läsa katekesen (kristen lärobok).
Det kontrollerades vid husförhör. Alla måste
också gå i kyrkan.
Barn och vuxna började sprida rykten
om att en del människor var häxor som for till Blåkulla för att träffa
djävulen. Anklagade kvinnor och män förhördes och torterades om de inte
erkände. De som dömdes till döden halshöggs och brändes på bål. På bara några
år avrättades och brändes 300 utpekade häxor i Sverige.
Under 1600-talet var det krig nästan
hela tiden. Sveriges kungar ville härska över hela Östersjön. Gustav II Adolf
(Lejonet från Norden) var med i 30-åriga kriget ute i Europa. Han dog i slaget
vid Lützen 1632.
Gustav Adolfs dotter Kristina ärver
tronen, men hon var bara 6 år när Gustav II Adolf dog så Axel Oxenstierna styrde
riket tills Kristina blev myndig. Kristina var drottning till 1654 då hon
abdikerade, blev katolik och flyttade till Rom.
Ny kung blev hennes kusin Karl X Gustav.
Han hade varit med i trettioåriga kriget och han var en skicklig krigare. Under
hans regeringstid blev Skåne, Blekinge, Halland och Bohuslän svenskt. Karl X
Gustavs son Karl XI blev sedan kung. Men han var bara ett barn så det blir förmyndare
som styr Sverige fram till 1672. Karl XI är envåldshärskare och han vill ha
fred. Han red runt i Sverige och kontrollerade hur statens tjänstemän skötte
sig. Han kallades för ”Gråkappan”.
När Karl XI dog blev Karl XII kung.
Han var bara 15 år då. Polen, Danmark och Ryssland anfaller Sverige. Detta krig
kallas ”Det stora nordiska kriget” och pågick i 20 år. Sverige förlorar slaget
vid Poltava 1709 och många soldater blev fångar. Kungen flydde till Turkiet och
kom tillbaka till Sverige 1715. Med en ny armé gick han mot Norge. Karl XII
blir skjuten 1718. Den tidigare stormakten Sverige består nu bara av Sverige
och Finland.
FRIHETSTIDEN
Det finns
många spår från 1700-talets människor och deras tid. Dit hör kyrkoböcker, brev,
dagböcker och byggnader, men även Carl Michael Bellmans sånger, många
vetenskapliga upptäckter gjordes under 1700-talet. Carl von Linné blev t.ex.
känd för sitt system att sortera upp växter och djur. Det finns också många
tavlor från 1700-talet som visar både fattiga och rika människor.
Efter Karl
XII:s död var Sveriges Stormaktstid slut. Alla ville ha fred. Svenskarna ville
bli fria från enväldiga kungar. Rådet och riksdagen styrde landet. Därför
kallas tiden för frihetstiden. Två partier hattar och mössor, tävlade om
makten. Tryckfrihet infördes och vetenskap blev viktigt. Kyrkan fick inte
bestämma allt, utan människor skulle få tänka själva. Det kallas upplysningen.
Tiden mellan
år 1772 och 1809 kallas ibland den gustavianska tiden efter kungarna Gustav III
och Gustav IV Adolf som styrde då. Många svenskar hade tröttnat på de ständiga
bråken mellan hattar och mössor och på hur de styrde Sverige. När Gustav III
blivit kung gjorde han en statskupp med hjälp av militären. Han avsatte rådet
och gjorde sig själv till enväldig kung. Till en början var han populär men
efter hand blev fler och fler missnöjda. Många människor tyckte att Gustav
styrde landet dåligt. Adeln ville ha tillbaka sin makt. Till slut bestämde en
grupp adelsmän och militärer att mörda kungen. Jacob Johan Anckarström var den
som mördade kungen.
Efter mordet
på Gustav III blev hans son Gustav IV Adolf kung. Både Frankrike och Ryssland
var fiender till Sverige. Efter att Sverige hade förlorat Finland till Ryssland
i ett krig 1808-1809 blev kungen så illa omtyckt att han avsattes och tvingades
lämna Sverige efter 17 år på tronen. Den Gustavianska tiden var slut.
Kolonier
En koloni är
ett landområde som erövrats utanför det egna landets gränser. Britterna
skaffade flera kolonier i världen där de kunde hämta hem viktiga råvaror som t.ex.
bomull. Storbritanniens krig mot Frankrike handlade om kolonier och herraväldet
på havet. Storbritanniens viktigaste kolonier var de längs Nordamerikas östkust.
I slutet av 1700-talet skedde två våldsamma revolutioner: den amerikanska och
den franska revolutionen.
År 1750
bodde drygt 2 miljoner människor i Sverige. Under 1700-talet ökade
befolkningen. Forskarna tror att det beror på att det var en fredlig tid, milda
vintrar och goda skördar. Livet var ändå hårt. Många dog under vårvintern när
det var kallt och ont om mat. Var femte nyfödd dog före ett års ålder. De som
klarade sig blev i genomsnitt 50 år gamla.
En bondgårds
åkerjord kunde vara uppdelad i många olika åkerremsor runt om i byn för att det
skulle vara rättvist. Alla skulle få del av den bästa och den sämsta jorden.
Detta var opraktiskt. Under 1700- och 1800-talet genomfördes skiften. Skiften
betydde att åkrar slogs ihop till större sammanhängande ägor. Gårdarna
flyttades då ut från byn till de nya ägorna.
1800-TALET
Under
1800-talet kunde människorna för första gången åka tåg, tala i telefon och ha
glödlampor som lyste upp hemma. I Sverige bestämdes att alla barn skulle gå i skolan
och kvinnor fick fler rättigheter. Fler kunde läsa. Sverige förvandlades på
1800-talet från ett jordbrukssamhälle till ett industrisamhälle. Människorna
lämnade landsbygden och flyttade in till städerna. Sverige drabbades av
missväxt och hungersnöd. Över en miljon svenskar emigrerade till andra länder,
främst Amerika. Kungarna och adeln förlorade mycket makt. Olika politiska
partier bildades och fick mer makt genom riksdagen.
Vetenskap på 1800-talet
Charles Darwin
gjorde en stor vetenskaplig upptäckt. Han visade hur evolutionen fungerar och
att människorna härstammar från aporna.
Alfred Nobel uppfann dynamiten. Han tjänade mycket pengar och
bestämde att pengarna skulle delas ut som pris till personer som hade ”gjort
mänskligheten den största nytta”. De första nobelprisen delades ut 10 december
1901.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FÖRDJUPNINGSUPPGIFT RELIGION ÅK 6
Du ska
skriva en jämförelse mellan två
religioner. Du ska alltså inte rada
upp fakta om först en religion och sedan den andra, utan du ska visa på
likheter och skillnader mellan religionerna. Du väljer om du vill skriva för
hand eller på dator.
Använd i
första hand religionsboken, men du kan också använda andra källor. Skriv i så
fall upp varifrån du har hämtat din information.
Detta måste finnas med i din
jämförelse men du får skriva mer om du vill:
·
Gudsuppfattning
(Hur tänker man om gud?)
·
heliga
platser (Finns det någon bestämd byggnad, stad, flod eller liknande som är
helig?)
·
ritualer
(Finns det likheter i ritualerna kring hur barnen får sitt namn? Hur går
begravningar till? Var ber man? m.m.)
·
regler
·
tankar
om döden (Vad händer när man dör?
·
var
i världen religionerna finns
Du skriver med löpande text.
Skriv
t.ex. ”Jag ska jämföra kristendomen och judendomen.”
”Gudsuppfattning: Både kristna och judar tror att det
finns en gud, men de tänker lite olika om Gud. Enligt Kristendomen kan Gud visa
sig på tre sätt, som Fadern, Sonen och Den helige Anden. Fadern är den som har
skapat världen, Sonen är Jesus och Anden är Guds kraft som hjälper människor
att göra gott. Så här tänker inte judarna. Enligt judendomen finns det bara en
Gud. Judarna tror inte att Jesus var Guds son. Judarna väntar fortfarande på
att Messias ska komma… o.s.v.”
När du har
skrivit om likheter och skillnader mellan religionerna ska du skriva en reflektion där du svarar på följande
frågor.
·
Finns
det något som är bra med religionerna som du har valt? Varför?
·
Finns
det något som du tycker är konstigt? Varför?
·
På
vilket sätt påverkar religionen samhället?
Ditt arbete ska vara inlämnat till Ann-Sofie senast fredagen den 20 januari. Du har alltså 5 so-lektioner och på dig
att göra arbetet. Tänk på att använda din tid väl.
Lycka till!
/ Ann-Sofie
Läxa till onsdag v. 49
Hinduismen
·
Hinduismen kommer från Indien.
·
Vissa hinduer tror på flera gudar, andra
på en. Vishnu, Shiva och Krishna är exempel på populära gudar.
·
Enligt hinduismen går allt i cirklar.
Människan och världen föds om och om igen i ett evigt kretslopp.
·
Karma är summan av livets goda och
dåliga handlingar och det är de som avgör vad en människa föds till i nästa
liv.
·
Målet för en hindu är att bryta kretsloppet
och slippa återfödas.
·
Många hinduer äter vegetarisk mat d.v.s.
de äter inte kött. Detta beror på att hinduer tror att alla levande varelser
har en själ. Denna själ återföds i en ny varelse efter döden. Ett annat ord för
själavandring är reinkarnation.
·
Hinduismen har många heliga böcker.
Några av de viktigaste är de fyra Vedaböckerna.
·
Symbolen
svastika är inom hinduismen en symbol för något positivt. Den står bland annat
för lycka. Många tänker på hakkors och Hitler när de ser denna symbol, men den
fanns långt innan det att Hitler och nazisterna började använda den.
Buddhismen
·
Buddhismen grundades av Siddharta Gautama.
Han blev Buddha när han förstod vad livet går ut på. Buddha betyder upplyst.
·
Buddhister tror inte på gudar.
Buddhister tror att allt går i cirklar
och att människan föds om och om igen till nya liv på jorden.
·
Det är viktigt för buddhister att leva
osjälviskt och vara nöjd med det man har.
·
Målet för buddhister är att nå nirvana. När
en buddhist har lärt sig att inte längre vilja ha en massa saker, når han eller
hon nirvana.
·
En av buddhismens heliga böcker är Tripitaka.
·
En viktig högtid som många buddhister
firar är buddhadagen.
·
Det
finns många olika sätt att vara buddhist på.
·
Den åttafaldiga vägen symboliseras av
ett hjul med åtta ekrar. Det finns åtta punkter som en troende buddhist ska
följa. Hjulet har åtta ekrar för att visa detta.
------------------------------------------------------------------------------------------
Samhällskunskap – Att läsa på inför provet v.45
Arbete och pengar
Familjens pengar ska räcka till
mycket så därför kan man inte få allt man vill. Det mesta av pengarna som
familjen tjänar går till sådant som måste betalas, t.ex. mat, vatten,
sophämtning, el, telefon- och internetabonnemang, försäkringar, bensin m.m.
En del familjer gör en budget. Det betyder att de gör en plan
för hur mycket pengar de får lägga på olika saker.
Om man ska köpa något som är dyrt
t.ex. ett hus eller en bil, kan man gå till en bank och låna pengar. Pengarna
ska sedan betalas tillbaka. Den som lånar ut pengar tar betalt för det. Det
kallas ränta. Räntan skrivs alltid i procent (%). Om räntan är 10 %
och du har lånat 100 kr ska du betala tillbaka 110 kr. Det blir alltid dyrare
att handla för lånade pengar.
Inkomster är pengar som man får, t.ex. lön
från jobbet. Man kan också få inkomster i form av bidrag. Ett exempel är
barnbidraget. Barnbidraget betalas ut av staten en gång i månaden till alla
familjer som har barn. Utgifter
är allt som kostar pengar d.v.s. allt man betalar för.
För att kunna klara av kostnader som
beror på t.ex. stölder och olyckor kan man ha en försäkring som skydd. Då
betalar man regelbundet en summa pengar till försäkringsbolaget. Om något
skulle hända får man pengar från försäkringsbolaget. Pengarna används till att
ersätta de saker som har blivit stulna eller förstörda.
Förr gjorde man nästan allt själv.
Man odlade maten, snickrade egna möbler och sydde sina kläder. Nu arbetar man
inte bara för att få pengar utan också för att hjälpa varandra. Ungefär hälften
av alla som bor i Sverige yrkesarbetar. Många som yrkesarbetar är offentligt
anställda. Det betyder att de är anställda av kommunen, landstinget
eller staten. De får sin lön från skattepengar. De offentligt anställda arbetar
t.ex. med sjukvård, omsorg och undervisning. I Sverige finns flera hundratusen
företag. De flesta företag är små med bara en eller ett par anställda, men det
finns också stora företag med flera tusen anställda.
Vissa företag producerar varor.
Då tillverkar man något t.ex. SCA som tillverkar papper. Andra företag
producerar tjänster. Att sälja en tjänst betyder att man säljer något som
inte går att ta på. Några exempel är frisören som producerar tjänsten
hårklippning eller reseföretaget som producerar tjänsten charterresor till
utlandet. På senare tid är det fler och fler i Sverige som arbetar med tjänster
och det är färre som arbetar med att producera varor.
På alla större orter finns
arbetsförmedlingar. Dit går den som letar efter ett arbete. Arbetsförmedlingens
uppgift är att para ihop människor som letar efter arbete med arbetsplatser där
man letar efter någon att anställa. Men det finns även andra sätt att hitta
arbete. I tidningar och på internet finns det platsannonser. Många får också arbete genom kontakter.
Den som inte har något arbete, men
som vill ha det är arbetslös. När man är arbetslös kan man få pengar från
arbetslöshetskassan (a-kassan). A-kassan
fungerar ungefär som en försäkring. Man betalar in pengar medan man arbetar. Om
man sedan blir utan arbete, så får man pengar från a-kassan medan man letar
efter ett nytt arbete.
Det finns lagar och regler som styr
hur vi har det på våra arbetsplatser. De säger till exempel att den normala
arbetstiden är 40 timmar i veckan för en heltid och att alla har rätt till
semester. På arbetsplatserna måste man också följa vissa säkerhetsregler. Så
här har det inte alltid varit. Förr kunde arbetsdagarna vara 12 timmar långa
och man hade ingen semester. Många arbetsplatser var farliga ställen där det
hände många olyckor. Förr var det också vanligt att barn arbetade. De som kom
från fattiga familjer hade inte råd att fortsätta att gå i skolan, utan var
tvungna att hjälpa till att försörja familjen. Många var missnöjda över att det
var så här och de började kämpa tillsammans för bättre villkor för alla som
arbetar.
De första fackföreningarna bildades för mer än 100 år sedan. En fackförening
är en förening för människor med samma yrke, eller för yrken som har mycket
gemensamt. Fackföreningarna ska se till att medlemmarna har det så bra som
möjligt på sina arbeten. En viktig uppgift för fackföreningarna är att
förhandla om hur mycket de som arbetar ska få i lön. Att förhandla betyder att man försöker komma överens. Det kan vara
lättare att förhandla om många tillsammans står bakom ett krav. När
fackföreningar och arbetsgivare har kommit överens brukar man säga att de
sluter ett avtal.
När man arbetar måste man också
betala skatt. Ju mer man tjänar desto mer betalar man i skatt. Skatten
används till bl.a. utbildning, vård, gator, idrottshallar, kollektivtrafik,
polis, militär, bibliotek och mycket annat. Alla människor har samma rätt att
utnyttja de saker som betalas med skattepengar.
Under en vanlig skoldag använder du
en hel del pengar som har betalats i skatt. På morgonen åker du kanske skolbuss till skolan. Eller så
promenerar du på gator och vägar. Lärare och alla andra som
arbetar i skolan får lön för att
arbeta där. Allt material i skolan så som pennor, skrivhäften, datorer och
böcker betalas också med skattemedel. Även skollunchen och idrottshallen
betalas med skattepengar.
Läxa v. 42
Ni ska göra en liten undersökning där ni intervjuar två vuxna om deras arbetsplats. Det ni kommer fram till ska ni skriva i en text och sedan avslutar ni med en reflektion. Ta reda på:
- Vad man gör på arbetsplatsen och om deras arbetsplats sysslar med varor eller tjänster.
- Om det är flest kvinnor eller män som arbetar där eller om det är ungefär lika många kvinnor som män.
- Vilka arbetstider har man? Ex. Jobbar man skift? Dag/ natt? Hur långa arbetspass? Hur många timmar/vecka?
- Vad behöver man ha för utbildning för att arbeta där? Finns det många olika typer av jobb på samma arbetsplats?
Ni får så klart ta reda på mer om ni vill. / Ann-Sofie
Ni får så klart ta reda på mer om ni vill. / Ann-Sofie
Arbete och pengar
Er uppgift är att i grupp göra en
plansch om arbete och pengar. Planschen ska sedan redovisas för klassen och sättas
upp i klassrummet. Detta ska finnas med på er plansch:
·
Ett cirkeldiagram över en familjs
utgifter. Detta gör
vi i Excel.
·
Faktatexter om:
-
Försäkringar.
Vad är det och varför måste man ha det?
-
Regler
och lagar om arbete
-
Samhällets
pengar
·
En ordlista där ni förklarar följande
ord: kontokort, budget, inkomst, utgift, skuld,
ränta, hushåll, varor, tjänster, förhandla, fackförening, strejk, avtal,
platsannons, arbetslös, a-kassa. Tänk på att skriva orden i
bokstavsordning.
·
En bild där ni tillsammans fantiserar om hur
det kan se ut på en arbetsplats i framtiden eller en bild där ni ritar en uppfinning som gör att ni kan starta
ett eget företag i framtiden.
·
Ett cirkeldiagram om vad man arbetar med. Se boken s.
64. Görs också i Excel.
·
En text där var och en skriver om sitt
drömjobb. Då skriver ni varför ni vill jobba med det och om det är lätt eller
svårt att få jobb inom det yrket. Vad gör man på ditt drömjobb? Vilken
utbildning behöver man för kunna arbeta med ditt drömjobb?
·
Gå
in på www.lonestatistik.se Där kan man se hur mycket medelinkomsten är för olika yrken.
Ta reda på medelinkomsten för följande yrken och räkna ut ungefär hur mycket
pengar de får ut efter skatten är dragen. Räkna också ut hur stor lönen blir
innan och efter skatt om man bara jobbar 80 %. Redovisa i en tabell som ni gör
i Word. Infoga tabell:
-
Advokat
-
Veterinär
-
Läkare
-
Sjuksköterska
-
Snickare
-
Rörmokare
-
Servitris
·
Hemuppgift: Ni ska göra en liten undersökning
där ni intervjuar två vuxna om deras arbetsplats. Det ni kommer fram till ska
ni skriva i en text och sedan avslutar ni med en reflektion. Ta reda på:
-
Vad
man gör på arbetsplatsen och om deras arbetsplats sysslar med varor eller
tjänster.
-
Om
det är flest kvinnor eller män som arbetar där eller om det är ungefär lika
många kvinnor som män.
-
Vilka
arbetstider har man? Ex. Jobbar man skift? Dag/ natt? Hur långa arbetspass? Hur
många timmar/vecka?
-
Vad
behöver man ha för utbildning för att arbeta där? Finns det många olika typer
av jobb på samma arbetsplats?
Fundera över och skriv i reflektionen:
-
Skulle
ni vilja jobba på någon av arbetsplatserna? Vilken i så fall? Varför/ Varför
inte? Vad verkar bra/roligt med arbetsplatsen? Vad verkar inte bra/tråkigt? Varför
jobbar man de arbetstider man gör? Varför är fördelningen som den är när det
gäller antalet kvinnor och män?
Arbete och pengar
-------------------------------------------------------------------------------
Vecka 37
Läs på om jordens resurser!
Jordens
resurser
Ett
annat ord för naturresurs är naturtillgång. Naturresurserna kan delas in i
förnybara och icke förnybara. Exempel på förnybara resurser är sol, vind och
vatten. De tar inte slut. Icke förnybara resurser som kol, olja och metaller
kan ta slut om vi inte hushållar med dem.
Skog - en
förnybar resurs
Ungefär
en tredjedel av jordens landyta är täckt av skog: barrskogar, lövskogar och
tropiska regnskogar. Skog är en förnybar resurs. Men människorna har under lång
tid huggit ner mer skog än de har återplanterat, särskilt i Afrika, Sydamerika
och Oceanien. Under de senaste 300 åren har världens skogar minskat med 40 procent.
I europa ökar skogsarealen. Det beror på att gammal jordbruksmark som inte
används längre förvandlas till skog. Ryssland, Brasilien, Kanada, USA och Kina
har mest skog i världen.
Det
är stor skillnad mellan olika sorters skogar. Läget på jorden, temperatur,
nederbörd och hur marken är avgör vilka träd, växter och djur som kan leva där.
Trädens
stammar och grenar ger oss viktiga råvaror, men bladen, barren och rötterna gör
också nytta.
Jorderosion betyder att jorden spolas bort vid häftiga regn eller blåser bort när det stormar. Där det finns träd binder trädens rötter jorden och på så sätt motverkas jorderosion.Skogen används som bränsle, virke och till att tillverka papper. Genom att återvinna papper sparar vi träd. Att återanvända betyder att man samlar in och använder materialet igen.
Mark för odling och bete
Mark där det odlas ätliga växter och som betas av kor och andra husdjur ger oss mat. Förutsättningarna (vad som behövs) för att vi ska få goda skördar och bra bete är rätt klimat med rätt mängd nederbörd, temperatur och antal soltimmar. Jordens egenskaper är också viktiga. Olika växter trivs i olika sorters jord.
Många av de bästa odlingsmarkerna i världen finns längs stora floder. Där är tillgången på vatten god och jorden tillförs näringsrikt slam som floden för med sig.
Trots att det produceras stora mängder mat i världen är det många människor som inte får tillräckligt att äta. Några förklaringar till att det är så är:
- Klimat och markförhållanden passar inte för jordbruk överallt.
- Marken utnyttjas på ett sätt som orsakar torka och erosion och förstör bra odlingsmark.
Alla äger inte mark att odla eller har inte råd att köpa mat.
- Mat säljs till andra länder istället för att bli föda åt den egna befolkningen.
- På mark där man skulle ha kunnat odla mat odlas annat, t.ex. tobak och kaffe.
Naturresurser i havet
Världens hav täcker ungefär 70 % av jordens yta. De tre stora haven, eller oceanerna som de också kallas, är Stilla havet, Atlanten och Indiska oceanen. Alla andra är egentligen bara delar, bihav, av dessa tre oceaner.
I haven finns många växter och djur, som människorna utnyttjar. Samtidigt påverkas haven av människornas alla aktiviteter, precis som landområdena gör. Det kan handla om utsläpp från industrier och båtar och förorenat vatten.
Flera hundra miljoner människor är beroende av havens resurser för att få mat och arbete. Mer än en tredjedel av jordens befolkning bor längs kuster. Utmed kusterna, där floder rinner ut och för med sig näring till havet, finns det gott om plankton som är viktig mat för fisk, därför finns det mycket fisk utmed kusterna. Havet lockar även turister. Vi får salt från havet som vi använder i matlagningen. Vi kan även använda vågornas kraft till att producera el.
Ett vågkraftverk kan se ut som stora ormar som gungar på havet.
Naturresurser i berggrunden
I berggrunden finns viktiga naturresurser, till exempel kol, metaller och olja. De nybildas inte i samma takt som vi använder dem. Det är icke förnybara resurser. Därför måste vi se till att återvinningen av metaller fungerar så bra som möjligt.
Järn, aluminium, bly, guld, silver och koppar är några metaller som kan utvinnas ur berggrunden. Metaller leder värme och elektricitet bra. Därför brukar ledningar till varmvatten och elledningar vara gjorda av koppar. Genom att blanda järn med kol får man starkt stål som används för att tillverka byggbalkar, fordon, maskiner och verktyg.
Olja, kol och naturgas
Olja, naturgas och kol brukar kallas fossila bränslen eftersom de har bildats av fossil, det vill säga växter och djur som dog för miljoner år sedan. Fossila bränslen är inte förnybara. De kan ta slut.
De största tillgångarna till olja finns i Mellersta östern. Ryssland, Saudiarabien och USA är de länder där man utvinner mest olja. I Europa tar Norge upp mycket olja.
För att komma åt oljan måste man borra långt ner i berggrunden. Det kan vara både på land och på havsbotten.
När man eldar med kol och olja släpps det ut en hel del ämnen i atmosfären. Metoderna att rena utsläppen har blivit bättre, men koldioxid är svårt att få bort. Koldioxid är inte giftig, men den påverkar klimatet så att det förändras och blir varmare.
En omställning till energikällor som är förnybara sker på många håll i världen. Det betyder att man använder allt mer energi från sol, vind och vatten.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vecka 36 |
Om ni går in på nutid.nu kan ni spela labyrinten. Den här veckan är landet som ni ska klicka på Italien. Sedan svarar ni på frågor och sedan kan ni vinna biobiljetter.
-----------------------------------------------------------------------------
Vecka 21
Läxa v. 21
Lär dig orden och vad de betyder.
Geografisk ordlista
Avdunsta - när vatten eller annan vätska värms och stiger upp som vattendroppar i luften
Berggrund - det fasta lagret av sten under jordytan
Dal - ett smalt område som ligger mellan berg
Vulkan - berg som bildats av smält massa från jordens inre som runnit ut som lava
Kontinent - ett stort landområde som ligger mellan världshaven
Vittring - när berg spricker och delas sönder i småbitar
Erosion - när små bitar av berget följer med vatten och vind och marken nöts
Glaciär - ett område på land med tjock is som är större på vintern och mindre på sommaren
Flodmynning - där en flod rinner ut i havet eller i en insjö
Delta - lågt landområde vid flodmynning
Ett delta ser ofta ut som en triangel. När en flod närmar sig ett hav eller en sjö har den med sig grus, sand och mycket små jordpartiklar. Havet eller sjön hejdar flodvattnet och gruset och sanden leds inte ut i havet eller sjön utan stannar kvar på bottnen nära flodmynningen. Efter hand byggs det på i lager efter lager. Så småningom höjer sig en ny bit land, ett delta, över vattenytan.
Marken i deltan brukar innehålla mycket näring. Därför har många jordbrukare valt att bosätta sig där. Numera är flera av de större deltaområdena mycket tättbefolkade.
--------------------------------------------------------------------------------
vecka 20
Vi jobbar med Europa och vi ska göra personliga kartor i google maps.
Vecka 9-12
Träna på Nordenkartan på webbmagistern eller skolplus.
Läxa till torsdag 18/2-16
Kristendomen
- Kristna tror på en gud som visar sig på tre olika sätt: Fadern, Sonen och den helige Anden.
- Alla människor gör fel ibland enligt kristen tro, men den som tror på Jesus kan bli förlåten.
- Jesus predikade om att vi ska älska våra fiender. Inte bara våra vänner.
- Platsen där kristna firar gudstjänst heter kyrka.
- Dopet är en av de viktigaste kristna ceremonierna för genom dopet blir man kristen.
- Bibeln är kristendomens heliga bok. Den består av Gamla och Nya Testamentet. I Nya Testamentet beskrivs den kristna tron.
- Julen och påsken är stora högtider.
- De tre stora kristna grupperna kallas för katoliker, protestanter och ortodoxa.
- Korset är den vanligaste kristna symbolen. Det beror på att Jesus dog uppspikad på ett kors. För kristna betyder korset inte död. Korset betyder istället seger över döden. Jesus dog men uppstod sedan från de döda. De som tror på Jesus kommer också att uppstå från de döda och få ett evigt liv. Ett kors med Jesus på kallas för ett krucifix.
- Fisken är en annan kristen symbol.
Judendomen
- Judar tror på en enda Gud.
- Gud har skapat jorden och människan. Gud har bestämt att människan ska ta hand om världen.
- Judar väntar på Messias. När Messias kommer blir det fred på jorden.
- Platsen där judar samlas för att be heter synagoga.
- Ledaren i synagogan kallas rabbin.
- Tora är judendomens heligaste bok. Tora betyder lagen och läran. Texterna som finns i Tora är exakt samma texter som finns i den första delen av den kristna Bibeln. Skapelseberättelsen finns där och därför ser den judiska och den kristna skapelseberättelsen ut på samma sätt.
- Landet Israel är mycket viktigt inom judendomen. Enligt den judiska Bibeln har judarna fått detta land av Gud.
- Stora högtider är påsken och tempelinvigningsfesten.
- Davidsstjärnan är en viktig symbol för judar.
- En annan viktig symbol är den sjuarmade ljusstaken.
- Vissa judar följer många regler och andra judar följer bara några få regler. Det gör att man kan dela in judarna i tre grupper:
- Ortodoxa judar – följer alla de 613 regler som finns inom judendomen.
- Konservativa judar – följer vissa regler, men inte så många.
- Liberala judar – väljer själva vilka regler de ska följa. Liberala judar tycker att tiderna förändras och att judendomen måste anpassa sig efter det moderna samhället.
Islam
- Den som tillhör Islam kallas för muslim.
- Muslimer tror på en enda Gud som på arabiska heter Allah.
- Muhammed är den störste profeten.
- En profet är en person som fått i uppdrag av gud att framföra guds budskap.
- Platsen där muslimer firar gudstjänst heter moské.
- De fem pelarna berättar om hur en muslim ska leva. De fem pelarna är:
- Trosbekännelsen – Det finns ingen gud utom gud och Muhammed är hans profet
- Bönen – En muslim ska be fem gånger om dagen.
- Skatten – Man ska ge pengar till fattiga och till välgörande ändamål.
- Fastan – Under en månad ska man låta bli att äta och dricka under dagtid. Månaden som detta sker i heter ramadan.
- Vallfärden – Den viktigaste platsen i världen för en muslim är staden Mecka. Dit vallfärdar många muslimer under en viss tid varje år. En vallfärd är en resa till en religiös plats.
- Koranen är islams heliga bok.
- Den största muslimska högtiden är fastebrytandets högtid.
- De två största grupperna är sunnimuslimer (ca 90 %) och shiamuslimer (ca 10%). Det finns både sunnimuslimer och shiamuslimer som håller hårt på gamla regler och traditioner och det finns också sunnimuslimer och shiamuslimer som inte gör det.
- Halvmånen och stjärnan är islams tecken.
- Fatimas hand är en annan symbol. Många muslimer tror att den skyddar mot onda saker. Fatima var profeten Muhammeds dotter. De fem fingrarna symboliserar de fem pelarna inom Islam.
vecka 2
Under veckan har vi börjat jobba med religion. Vi kommer att jobba med Kristendomen, Judendomen och Islam fram till sportlovet.
Vecka 49
Vi har jobbat med mänskliga rättigheter och pratat om FN.
Vecka 45
Nu jobbar vi med massmedia och nyheter. Den här veckan har vi använt Smålandsposten och alla elever har börjat skriva egna tidningsartiklar.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zu9r3_-rA5HA.kHMZ2Fi5lZn4&usp=sharing
Läxa v. 37:
Vara klar med frågorna till geografiboken.
Frivillig läxa: Gå in på webbmagistern eller skolplus och träna på Nordenkartan.
Läxa till torsdag v.36!
Kan du
so-begreppen?
Topografisk karta En karta
som visar hur landskapet ser ut. Du kan t.ex. se land, hav, sjöar och floder.
Tematisk karta En tematisk karta beskriver
något speciellt t.ex. klimatet, vanliga djur, var i världen de olika
religionerna finns.
Gradnät På kartor och på
jordgloben finns det utritade linjer i ett stort rutnät. Linjerna är märkta med
siffror och ett gradtecken. Rutnätet kallas därför gradnät.
Ekvatorn Den breddgrad som
delar jorden i norra och södra halvklotet.
Latituder/breddgrader Linjerna som går
parallellt med ekvatorn.
Longituder/längdgrader Linjerna som går
mellan Nordpolen och Sydpolen.
Medeltemperatur Den
genomsnittliga temperaturen under en viss tid, till exempel ett år.
Klimat Det
genomsnittliga vädret under en längre tid, till exempel 30 år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar