Instruerande texter
Syfte:
Beskrivande texter
Syfte:
Återberättande texter
Syfte:
Att instruera (förklara) hur man gör något.
Struktur:
Rubrik
Lista med material/ingredienser
Stegvis instruktioner i kronologisk ordning, ofta numrerade
Bilder som stödjer texten
Lista med material/ingredienser
Stegvis instruktioner i kronologisk ordning, ofta numrerade
Bilder som stödjer texten
Språkliga drag:
Imperativ = Uppmaningar t.ex. Blanda de torra ingredienserna!
beskrivande verb
sambandsord
ämnesspecifika ord
beskrivande verb
sambandsord
ämnesspecifika ord
Exempel på texter:
arbetsbeskrivningar
recept
instruktioner
manualer
arbetsbeskrivningar
recept
instruktioner
manualer
Beskrivande texter
Syfte:
Att klassificera och beskriva
Struktur:
Rubrik
Inledning
Beskrivning indelad i olika stycken efter innehåll
Inledning
Beskrivning indelad i olika stycken efter innehåll
Språkliga drag:
Presens
Ämnesspecifika ord
Sambandsord
Ämnesspecifika ord
Sambandsord
Exempel på texter:
Faktatexter som beskriver t.ex. länder, djur, religioner.
Återberättande texter
Syfte:
Att återberätta något som hänt dig
själv eller någon annan.
Struktur:
Rubrik som berättar vilken händelse
det handlar om)
Inledning som ger bakgrund (Vem? Var?
När? Vad? Varför?)
Händelser i kronologisk ordning. (I
den ordning det hände)
Avslutning som sammanfattar eller
kommenterar
Språkliga drag:
Skriven i dåtid (preteritum)
Beskrivande verb
Sambandsord för tid.
Skriven i första (jag, vi) eller
tredje person (han, hon, de)
Exempel på texter:
Dagbokstexter
Redovisningar
Rapporter
Artiklar
Biografier
Vecka 38
Länk till texten som du ska läsa. Här finns också ljudfil om du vill lyssna på texten.
http://www.enlasandeklass.se/text/planering-9-ak-6/
1.
Läs inledningen (det som står innan
rubriken - Armbandet) och svara sedan på frågan. Vad tror du kommer att hända i
resten av berättelsen? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.
Läs resten av berättelsen.
3.
Vad var det som gjorde att Lisen gick in
i sovrummet?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.
Varför använde mamman gästrummet
istället för sovrummet? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.
Leta reda på en mening i texten som
beskriver sovrummet. Skriv av meningen.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6.
Vad får man veta om armbandet?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7.
Tror du att Lisen kommer att prova
armbandet igen? Varför? / Varför inte?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8.
Skulle du prova armbandet igen? Varför?
/ Varför inte?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9.
Vad gör denna text till en rysare?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Rättstavning v. 36 m-ljudet
Lär dig regeln och att stava orden.
Skriv dem på raderna. Skriv så fint du kan!
Regel:
Två m mellan korta vokaler. Ex.
blomma
Ett m före konsonant. Ex. blomning
Ett m i slutet av ord Ex. blom
(undantag damm, lamm, ramm)
hammare _______________________________________
komma _______________________________________
bestämma _______________________________________
grymma _______________________________________
bestämda _______________________________________
välkommen _______________________________________
välkomna _______________________________________
somras _______________________________________
samarbeta _______________________________________
hemsk _______________________________________
dröm _______________________________________
drömmar _______________________________________
limma _______________________________________
trälim _______________________________________
glömde _______________________________________
glömma _______________________________________
himlen _______________________________________
himmel _______________________________________
mumla _______________________________________
damm _______________________________________
Vecka 35
Läxa till onsdag 31/8. Läs ett kapitel i din bok. Svara på frågorna. På onsdag ska du kunna berätta om det du läst.
- Vem/ Vilka handlar din bok om?
- Vad får man veta om huvudpersonen/huvudpersonerna? (Ålder, intressen m.m.)
- Var utspelar sig boken?
- Vad har hänt i kapitlet du läste i läxa?
- Vad tror du kommer att hända i nästa kapitel?
Rättstavning v.12
Ks-ljudet
växter
stridsyxa
skidbyxor
kökssax
hemläxa
riksdag
tillbaks
läggdags
tändsticksask
olyckshändelse
exakt
export
explodera
extrapris
lyxig
frysbox
expandera
mixtra
Rättstavning v. 11
Ng-ljudet
Ng-ljudet stavas med ng, n eller g.
sprängning
ansträngning
tvungna
bortsprungna
lugnt
lugnande
regnade
fången
krångla
många
stångas
kupong
balkong
kalsong
betong
buljong
kartong
sångare
tvungen
sjunka
Rättstavning v. 10
Lär dig att stava orden och skriv dem i din läxbok.
staket
tapet
servett
paket
parkett
omelett
bacill
pupill
stabil
profil
krokodil
tablett
skelett
raket
racket
hotell
kriminell
aktuell
kanel
bagatellRättstavning v. 5
Regel: När bokstaven m står sist i
ett ord ska den inte dubbeltecknas. Detta gäller även om bokstaven m står sist
i delord. Undantag från regeln är damm, lamm
och ramm.
Skriv orden i din läxbok och lär dig
att stava dem.
framåt
hemtrevlig
hemifrån
gömställe
timvisare
dammtrasa
fiskdamm
samtala
samarbeta
bekymmer
omtänksam
sjukdomar
barndomen
svordomar
fördomar
omdömen
egendomlig
dimmig
föredömlig
småblommig
Rättstavning v. 3
Lär dig
att stava orden. Skriv dem så fint du kan i din skrivbok.
Dubbelteckning Bokstaven m dubbeltecknas inte före l, n och
r.
kittla
buckla
skramla
gallra
gillar
gillra
yttra
hamra
vittna
lyssna
slockna
välkomna
somras
gamla
översvämning
himlakroppar
bestämmer
soptömning
bekymrad
skymningen
Vecka 49
Vi har jobbat vidare med våra tidningar och de flesta är klara. Eleverna har skrivit insändare, artiklar, bokrecension, firarannonser och en serie om Gustav Vasa.
Rättstavning v. 48
Lär dig att stava orden och skriv
dem så fint du kan i din skrivbok.
skiner
skjuta
stjälk
sjuk
schema
sked
sjutton
skrämd
förståndig
nyfiken
överraskad
pålitlig
Lär dig förkortningarna och vad de
betyder.
bl.a.
= bland annat
f.d.
= före detta
o.s.v.
= och så vidare
forts.
= fortsättning
pga.
= på grund av
t.o.m.
= till och med
jfr
= jämför
obs!
= observera
Rättstavning v.47
Lär dig att stava orden och skriv
dem i din skrivbok.
beställer
byggnaden
sommaren
kyrkogården
maskinskrivet
ungefär
egentligen
skinn
placera
samhälle
föräldrar
alternativ
studsmatta
föreställde
hälsningar
huvudperson
mysterium
invigning
porträtt
samtidigt
Lär dig att stava orden och skriv
dem så fint du kan i din skrivbok.
skiner
skjuta
stjälk
sjuk
schema
sked
sjutton
skrämd
förståndig
nyfiken
överraskad
pålitlig
Lär dig förkortningarna och vad de
betyder.
bl.a.
= bland annat
f.d.
= före detta
o.s.v.
= och så vidare
forts.
= fortsättning
pga.
= på grund av
t.o.m.
= till och med
jfr
= jämför
obs!
= observera
Rättstavning v.47
Vecka 46
Den här veckan har vi jobbat med tidningar. Vi har läst nyheter, lärt oss hitta i tidningen och vi har skrivit insändare och artiklar.
Läxa till torsdag v.46 är rättstavning. Skriv orden i din skrivbok och lär dig att stava dem.
bredvid
trevlig
faktiskt
lugn
generös
exempel
text
ängslig
skräck
meddela
förstås
tvungna
noggrant
hittills
hemifrån
alldeles
omdöme
välkomna
medicin
Schweiz
Under vecka 45 kommer vi skriva tidningsartiklar och jobba med Smålandsposten i undervisningen.
Läxa v.45
Träna på att stava på webbmagistern.se. Välj svenska och sedan valfri stavningsövning. Träna minst 20 minuter.
Läxa v.39
Lär dig att stava orden och
skriv dem en gång i din
skrivbok så fint du kan.
instrument
sjukhem
katalogen
mystiskt
tjata
köpa
kikare
kyrka
kjol
tjäna
tjur
kyckling
känna
tjock
chips
källare
kär
tjuta
allting
handlade
Rättstavning v. 38 Läxa till torsdag.
Lär dig att stava orden och skriv dem en gång i din läxbok.
gamla
aldrig
plötsligt
avslutning
alltid
läskigt
skynda
smälter
jeans
trångt
precis
hemsk
pensionär
ljust
ljud
tillsammans
gömmer
jämna
släktingar
bryggan
Vecka 13
Läxa till torsdag v. 13: Eleverna har fått en läxbok i svenska. I denna ska de skriva av orden som de klistrat in. De ska använda sig av hjälplinjerna och skriva så fint som möjligt. Sedan ska de träna på att stava orden. Till sist ska de skriva minst fem meningar där de har med några av orden.
Vi har jobbat väldigt mycket med att skriva och läsa faktatexter. Vi håller ju på med våra Sverigeböcker på svenskan och so:n och i den har vi börjat jobba med att reflektera och använda oss av våra kunskaper. Eleverna har även utvärderat sin arbetsinsats och funderat över vad de har lärt sig. Det finns fem förmågor som genomsyrar grundskolans styrdokument. De kallas "The big 5" och delar av dessa har vi fått med när vi jobbat med Sverigeboken.
- analysförmåga (t.ex. att jämföra olika platser)
- kommunikativ förmåga (t.ex. att samtala och att uttrycka olika åsikter)
- förmåga att hantera information (t.ex. att samla och strukturera information)
- begreppslig förmåga (att förstå nya begrepp)
- metakognitiv förmåga (t.ex. att reflektera)
Läxa v. 4
Din uppgift
är att göra som spågumman.
- Ta fram din bok. Slå upp kapitlet som du ska börja läsa. I din skrivbok skriver du vad kapitlet heter.
- Fundera på vad du tror kommer att hända i kapitlet och skriv ner det i din skrivbok. Skriv minst tre meningar. Även om kapitlet inte heter något så kanske du fått ledtrådar om vad som ska hända från bokens titel eller från föregående kapitel. Tänk på följande när du skriver:
- börja meningarna med stor bokstav
- skriv stor bokstav på namn
- avsluta meningarna med skiljetecken
- skriv på raderna och var noga med att bokstäver som ska gå ner under raden gör det
- lämna mellanrum mellan orden
- Läs i din bok i ca 20 minuter eller ett kapitel.
- Skriv i din skrivbok om kapitlet/ avsnittet som du läste i din bok och svara på följande frågor: Svara med hela meningar.
- Vad handlade det om?
- Hade du rätt när du gissade vad som skulle hända?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar