År 5 på Vislandaskolan

På vår blogg kan du läsa om vad vi arbetar med i skolan, du kan även nå Vislandaskolans hemsida och hitta viktiga dokument så som ledighetsansökan.

På startsidan hittar du alltid aktuell veckoinformation

Svenska

Instruerande texter

Syfte:
Att instruera (förklara) hur man gör något.

Struktur:
Rubrik
Lista med material/ingredienser
Stegvis instruktioner i kronologisk ordning, ofta numrerade
Bilder som stödjer texten

Språkliga drag:
Imperativ = Uppmaningar t.ex. Blanda de torra ingredienserna!
beskrivande verb
sambandsord
ämnesspecifika ord

Exempel på texter:
arbetsbeskrivningar
recept
instruktioner
manualer


Beskrivande texter

Syfte:
Att klassificera och beskriva

Struktur:
Rubrik
Inledning
Beskrivning indelad i olika stycken efter innehåll

Språkliga drag:
Presens
Ämnesspecifika ord
Sambandsord


Exempel på texter:
Faktatexter som beskriver t.ex. länder, djur, religioner.



Återberättande texter

Syfte:
Att återberätta något som hänt dig själv eller någon annan.

Struktur:
Rubrik som berättar vilken händelse det handlar om)
Inledning som ger bakgrund (Vem? Var? När? Vad? Varför?)
Händelser i kronologisk ordning. (I den ordning det hände)
Avslutning som sammanfattar eller kommenterar

Språkliga drag:
Skriven i dåtid (preteritum)
Beskrivande verb
Sambandsord för tid.
Skriven i första (jag, vi) eller tredje person (han, hon, de)

Exempel på texter:
Dagbokstexter
Redovisningar
Rapporter
Artiklar

Biografier




Vecka 38
Länk till texten som du ska läsa. Här finns också ljudfil om du vill lyssna på texten. 

http://www.enlasandeklass.se/text/planering-9-ak-6/



1.      Läs inledningen (det som står innan rubriken - Armbandet) och svara sedan på frågan. Vad tror du kommer att hända i resten av berättelsen? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.      Läs resten av berättelsen.

3.      Vad var det som gjorde att Lisen gick in i sovrummet?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.      Varför använde mamman gästrummet istället för sovrummet? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5.      Leta reda på en mening i texten som beskriver sovrummet. Skriv av meningen. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6.      Vad får man veta om armbandet? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7.      Tror du att Lisen kommer att prova armbandet igen? Varför? / Varför inte? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8.      Skulle du prova armbandet igen? Varför? / Varför inte? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


9.      Vad gör denna text till en rysare? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Rättstavning v. 36 m-ljudet
Lär dig regeln och att stava orden. Skriv dem på raderna. Skriv så fint du kan!

Regel:
Två m mellan korta vokaler. Ex. blomma
Ett m före konsonant. Ex. blomning
Ett m i slutet av ord Ex. blom (undantag damm, lamm, ramm)

hammare       _______________________________________
komma          _______________________________________
bestämma      _______________________________________
grymma         _______________________________________
bestämda       _______________________________________
välkommen   _______________________________________
välkomna      _______________________________________
somras           _______________________________________
samarbeta      _______________________________________
hemsk            _______________________________________        
dröm             _______________________________________
drömmar       _______________________________________
limma            _______________________________________
trälim             _______________________________________
glömde          _______________________________________
glömma         _______________________________________
himlen           _______________________________________
himmel          _______________________________________
mumla           _______________________________________
damm            _______________________________________






Vecka 35

Läxa till onsdag 31/8. Läs ett kapitel i din bok. Svara på frågorna. På onsdag ska du kunna berätta om det du läst.



  1. Vem/ Vilka handlar din bok om?
  2. Vad får man veta om huvudpersonen/huvudpersonerna? (Ålder, intressen m.m.)
  3. Var utspelar sig boken?
  4. Vad har hänt i kapitlet du läste i läxa?
  5. Vad tror du kommer att hända i nästa kapitel? 




Rättstavning v.12


Ks-ljudet



växter

stridsyxa

skidbyxor

kökssax
hemläxa
riksdag
tillbaks
läggdags
tändsticksask
olyckshändelse
exakt
export
explodera
extrapris
lyxig
frysbox
expandera
mixtra




Rättstavning v. 11

Ng-ljudet
Ng-ljudet stavas med ng, n eller g.

sprängning
ansträngning
tvungna
bortsprungna
lugnt
lugnande
regnade
fången
krångla
många
stångas
kupong
balkong
kalsong
betong
buljong
kartong
sångare
tvungen

sjunka

Rättstavning v. 10
Lär dig att stava orden och skriv dem i din läxbok.

staket
tapet
servett
paket
parkett
omelett
bacill
pupill
stabil
profil
krokodil
tablett
skelett
raket
racket
hotell
kriminell
aktuell
kanel
bagatell




Rättstavning v. 5
Regel: När bokstaven m står sist i ett ord ska den inte dubbeltecknas. Detta gäller även om bokstaven m står sist i delord. Undantag från regeln är damm, lamm och ramm.
Skriv orden i din läxbok och lär dig att stava dem.

framåt
hemtrevlig
hemifrån
gömställe
timvisare
dammtrasa
fiskdamm
samtala
samarbeta
bekymmer
omtänksam
sjukdomar
barndomen
svordomar
fördomar
omdömen
egendomlig
dimmig
föredömlig

småblommig


Rättstavning v. 3
Lär dig att stava orden. Skriv dem så fint du kan i din skrivbok.

Dubbelteckning Bokstaven m dubbeltecknas inte före l, n och r.

kittla
buckla
skramla
gallra
gillar
gillra
yttra
hamra
vittna
lyssna
slockna
välkomna
somras
gamla
översvämning
himlakroppar
bestämmer
soptömning
bekymrad

skymningen


Vecka 49

Vi har jobbat vidare med våra tidningar och de flesta är klara. Eleverna har skrivit insändare, artiklar, bokrecension, firarannonser och en serie om Gustav Vasa.



Rättstavning v. 48

Lär dig att stava orden och skriv dem så fint du kan i din skrivbok.

skiner
skjuta
stjälk
sjuk
schema
sked
sjutton
skrämd
förståndig
nyfiken
överraskad
pålitlig

Lär dig förkortningarna och vad de betyder.

bl.a. = bland annat
f.d. = före detta
o.s.v. = och så vidare
forts. = fortsättning
pga. = på grund av
t.o.m. = till och med
jfr = jämför

obs! = observera

Rättstavning v.47
Lär dig att stava orden och skriv dem i din skrivbok. 

beställer
byggnaden
sommaren
kyrkogården
maskinskrivet
ungefär
egentligen
skinn
placera
samhälle
föräldrar
alternativ
studsmatta
föreställde
hälsningar
huvudperson
mysterium
invigning
porträtt
samtidigt

Vecka 46

Den här veckan har vi jobbat med tidningar. Vi har läst nyheter, lärt oss hitta i tidningen och vi har skrivit insändare och artiklar. 

Läxa till torsdag v.46 är rättstavning. Skriv orden i din skrivbok och lär dig att stava dem. 

bredvid
trevlig
faktiskt
lugn
generös
exempel
text
ängslig
skräck
meddela
förstås
tvungna
noggrant
hittills
hemifrån
alldeles
omdöme
välkomna
medicin
Schweiz

Under vecka 45 kommer vi skriva tidningsartiklar och jobba med Smålandsposten i undervisningen.
Läxa v.45
Träna på att stava på webbmagistern.se. Välj svenska och sedan valfri stavningsövning. Träna minst 20 minuter.

Läxa v.39


Lär dig att stava orden och


skriv dem en gång i din


skrivbok så fint du kan.


instrument


sjukhem


katalogen


mystiskt


tjata


köpa


kikare


kyrka


kjol


tjäna


tjur


kyckling


känna


tjock


chips


källare


kär


tjuta


allting


handlade






Rättstavning v. 38 Läxa till torsdag.
Lär dig att stava orden och skriv dem en gång i din läxbok.

gamla

aldrig

plötsligt

avslutning

alltid

läskigt

skynda

smälter

jeans

trångt

precis

hemsk

pensionär

ljust

ljud

tillsammans

gömmer

jämna

släktingar

bryggan






Vecka 13

Läxa till torsdag v. 13: Eleverna har fått en läxbok i svenska. I denna ska de skriva av orden som de klistrat in. De ska använda sig av hjälplinjerna och skriva så fint som möjligt. Sedan ska de träna på att stava orden. Till sist ska de skriva minst fem meningar där de har med några av orden.

Vi har jobbat väldigt mycket med att skriva och läsa faktatexter. Vi håller ju på med våra Sverigeböcker på svenskan och so:n och i den har vi börjat jobba med att reflektera och använda oss av våra kunskaper. Eleverna har även utvärderat sin arbetsinsats och funderat över vad de har lärt sig. Det finns fem förmågor som genomsyrar grundskolans styrdokument. De kallas "The big 5" och delar av dessa har vi fått med när vi jobbat med Sverigeboken.

  • analysförmåga (t.ex. att jämföra olika platser)
  • kommunikativ förmåga (t.ex. att samtala och att uttrycka olika åsikter)
  • förmåga att hantera information (t.ex. att samla och strukturera information)
  • begreppslig förmåga (att förstå nya begrepp)
  • metakognitiv förmåga (t.ex. att reflektera)




Läxa v. 4

Din uppgift är att göra som spågumman.

  1. Ta fram din bok. Slå upp kapitlet som du ska börja läsa. I din skrivbok skriver du vad kapitlet heter.
  2. Fundera på vad du tror kommer att hända i kapitlet och skriv ner det i din skrivbok. Skriv minst tre meningar. Även om kapitlet inte heter något så kanske du fått ledtrådar om vad som ska hända från bokens titel eller från föregående kapitel. Tänk på följande när du skriver:

  • börja meningarna med stor bokstav
  • skriv stor bokstav på namn
  • avsluta meningarna med skiljetecken
  • skriv på raderna och var noga med att bokstäver som ska gå ner under raden gör det
  • lämna mellanrum mellan orden


  1. Läs i din bok i ca 20 minuter eller ett kapitel.


  1. Skriv i din skrivbok om kapitlet/ avsnittet som du läste i din bok och svara på följande frågor: Svara med hela meningar.

  • Vad handlade det om?
  • Hade du rätt när du gissade vad som skulle hända?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar