Hej!
Den här
veckan har vi klarat av de muntliga nationella proven i svenska. Temat för
årets prov var ”Sikta mot stjärnorna” och det passade ju bra eftersom vi har
jobbat med rymden och science fiction under den här terminen. På nationella
proven fick eleverna lyssna på en berättelse och sedan diskutera den utifrån
givna frågor. Sedan skulle de hålla i en redogörelse där de berättade om sin
idol.
Idag har vi tittat på en teater som en grupp
jobbat med på elevens val. Jättekul!
Under veckan
som kommer är det dags för de muntliga nationella proven i matematik. För att
förtydliga lite så är detta inget prov som eleverna kan förbereda sig på hemma,
utan här testas elevernas kunskaper utifrån något specifikt område, som vi har
jobbat med. Vilket område i matematik som det blir får eleverna inte veta
förrän vid provtillfället.
På tisdag är det idrottsprov. Eleverna har
fått ett häfte att träna på. Detta ligger även på bloggen. På onsdag blir det
ingen hemkunskap för 6b för Madde ska iväg med sin klass, därför kommer alla
elever i 6b ha hemkunskapsprovet v. 48. Material till detta ligger på bloggen.
Vecka 49 kommer vi ha ett matteprov som
bygger på de två kapitel som vi har jobbat med.
Eftersom det
är en väldigt intensiv period så har vi i 4-6 beslutat oss för att ha en
idrottsdag på fredag. Eleverna kommer att få välja om de vill vara med på
innebandyturnering eller olika lekar. Vi kommer att vara i idrottshallen hela
dagen. Då kan det vara bra att komma ombytt till skolan eftersom det kommer att
bli trångt i omklädningsrummen.
Den här veckans ”Grej of the day” handlade
om Machu Picchu. Vi höll oss alltså kvar i Sydamerika. Titta gärna in på
bloggen, där finns en länk till vår ”grej of the day-karta”. Där kan ni se alla
platser vi ”besökt” sedan början på åk5. Nästa veckas ledtråd är: ”Southampton–New York”.
Trevlig
helg! / Martina, Ann-Sofie och Victoria
Inför hemkunskapsprovet: Läs s. 4-23
Viktigt att ha koll på följande:
s. 5 - båda faktarutorna.s. 6 - de ska ha gjort ett eget frukostexempel + båda faktarutorna
s.7 - endast Nyckelhålet
s. 9 - hela sidan
s. 10 - de ska ha gjort ett eget exempel på tallriksmodellen.
s. 11 - endast faktarutan "Smart i köket"
s. 13 - båda faktarutorna
s. 19 - hela sidan. De ska ha koll på vad jämförpriser är.
s. 20 - båda faktarutorna.
s. 21 - hela sidan. De ska ha skrivit ner information om varje märkning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar